Dzi
ecko przekraczając próg szkoły targane jest różnymi emocjami. Przystosowanie się do zasad i norm panujących w szkole, adaptacja w nowym środowisku, nowi koledzy – to wszystko sprawia, że dziecko w nieznanym otoczeniu czuje się samotne i boi się tego, co nowe. Jest to całkowicie zrozumiałe i nieuniknione. Podobnie dzieje się, kiedy w rodzinnym otoczeniu dziecka zdarzają się lub trwają sytuacje, z którymi dziecku jest trudno sobie poradzić. W tych sytuacjach dziecku bardzo często towarzyszy lęk, niepewność, strach. Dzieci nie znają sposobów radzenia sobie z takimi emocjami, ani słów określających ich przeżycia. Nie potrafią zwrócić się do dorosłych o pomoc, tkwiąc w pułapce własnych negatywnych emocji i dezaprobaty otoczenia. Aby pomóc takim dzieciom, pomóc zrozumieć im trudności i problemy, jakie je otaczają, pomóc im zaakceptować nowe sytuacje oraz swoją rolę w tym wszystkim, powstał program, który pomoże dzieciom nabyć umiejętności dzięki którym łatwiej będzie poradzić sobie w nowych sytuacjach.
Jedną z niewielu metod redukujących lęk, niepewność, strach u dzieci jest bajkoterapia. Wspomagać tę metodę będzie metoda arteterapii, która jest metodą zwalczania negatywnych emocji poprzez sztukę. Łączenie tych dwóch metod daje nam szansę na podwójny efekt realizowanych działań. W październiku 2021r. uczniowie klas pierwszych rozpoczęli cykl spotkań będących realizacją innowacji pedagogicznej pt. „Bajkowy świat emocji”. Dzieci po wysłuchaniu czytanej przez nauczyciela opowieści terapeutycznej, uczestniczyły w dyskusji, która miała na celu wywołanie pozytywnego myślenia oraz wykonały prace plastyczne będące odzwierciedleniem uczuć i emocji towarzyszących dzieciom podczas słuchania terapeutycznej lektury.
Wychowawcy:
Magdalena Zajdel i Katarzyna Kołtun